dijous, 4 de maig del 2017

Massís
La Carbassa

Començament / final de la Ruta
Ruta circular, començament i final a la plaça major del petit nucli de Talltendre. S’hi arriba per una carretera asfaltada força sinuosa que surt de Bellver de Cerdanya en direcció Nord.

Horari

Distancia (Km)
 13,8 Km

Dificultat
Mitjana: per la llargada i per la pendent forta d’alguns trams de pista, però baixa per el tipus de terreny per on anem. Tampoc té cap dificultat d’orientació.

Tipus de sender
60 % pistes bones, però amb alguns trams de forta pendent i 40 % corriols ben marcats. Només, entre la Font del Ferro i el Coll de la Coma de Fornos hi ha corriols desdibuixats entre prats.

Cartografia
Tossa Plana Puigpedros (Ed. Alpina) , Topo i Orto ICC.

Altres fonts

Valoració i Comentaris
Espectacular excursió pel contrafort S. de La Carbassa, entre les valls de Meranges i de la Llosa. Sempre amb vistes sobre la Cerdanya amb recorregut visual des de la Tossa d’Alp al Cadí. I al girar cap a la Vall de la Llosa l’espectacle de la Tossa Plana i la Muga.
Potser la part final de la baixada, ja aprop de Talltendre la ruta es fa un xic pesada.
Òbviament, fora de la temporada estival, cal anar en compte amb la possibilitat de neu.

Traça

Ruta circular des de Talltendre en sentit horari, voltant la carena de la Carbassa. Cap a la casa de la Bastida i per la vessant de la Vall de la Llosa pujar fins a la Font del Ferro, ja quasi a dalt de la carena a la Collada de la Coma de Fornos, punt més alt de la sortida. I baixada per la Coma de Fornos de nou cap a Talltendre.
Podem deixar el vehicle a la mateixa plaça Major del poble. Des d’aquesta plaça i en direcció E. Surt una pista planera entre camps. Aquesta pista ens porta directament a la Bastida.
No obstant, quan arribem al punt Tr 020, és recomanable deixar la pista per un corriol a l’esquerra que després de creuar un torrent va a fer una volta al Serrat de Sobirans per tornar de nou a la pista que em deixat. El motiu d’aquesta marrada només és l’espectacle visual que tindrem sobre la Cerdanya i la Serra del Cadí.
Tornarem a la pista principal i ja no la deixarem fins a la Bastida. Aquesta casa, grandiosa i situada en un lloc privilegiat, diuen que té els conreus de cereals més alts de la península Ibèrica. Diuen.
Just després de la casa seguirem la pista que planeja en direcció N. fins  que dona la volta ja a les vistes de la Vall de la Llosa. Som al Tr 023. A aquesta bifurcació agafarem la pista de la dreta que amb una forta i sostinguda pendent ens portarà a un collet bastant obert (Tr 025) que ja ens permetrà veure en tota la seva esplendor la Vall de la Llosa amb la Tossa Plana i la Muga en primer terme.
Des d’aquest punt la pista, força desdibuixada ens porta a un altre collet (Tr 024) que mira aquesta vegada cap al S. i SE. Amb vistes al Cadí. Aquesta dualitat de punts de vista és precisament l’excel·lència d’aquesta ruta.
Des d’aquest collet un sender (antiga pista), ens puja en una forta diagonal fins a un aparent collet que ja dona al torrent de la Font del Ferro. Ara ja en pujada més suau, flanquejant la cara N. del Tossal Gros anirem a trobar el torrent a l’alçada de la Font del Ferro.
Aquesta font és simplement un suggeriment al costat del torrent identificable pels colors de rovell del seu entorn.
Des d’aquí, ja sense camí evident cal pujar pels prats intuint quin dels múltiples corriols de bestiar és el que més ens convé, fins a la propera Collada de la Coma de Fornos (2221 m), punt culminant de la ruta.
Això si no optem per pujar al proper Tossal Gros (2255 m.) per continuar gaudint la vista. La seva pujada és molt evident.
Lleugerament al SE. de la collada  trobarem un corriol (Tr 029) ben marcat que primer en flanqueig i més endavant en franca baixada ens portarà prop del torrent. A partir d’ara caldrà seguir corriols bastant evidents i força marcats amb fites.
Més endavant passarem prop del Refugi Terranella, una construcció per a pastors bastant atrotinada. Seguirem el sender fins a trobar una pista (Tr 026) que serà ja la guia fins al final. Farem algunes dreceres fins al punt Tr 027 on haurem de girar a la dreta per un corriol ben marcat.
Aquest corriol travessa el torrent del Prat de Codines i ja continua sense pèrdua fins a Talltendre.

Temps en ruta aproximats:

El Cadí des del Serrat de Sobirans

La Bastida

El Cadí des de La Bastida

La Tossa Plana i la Muga tot pujant a la Font del Ferro.

1. Una volta molt maca i amb un fort desnivell quasi mantingut en tota l'anada fins el Coll de Fornos. Pero amb una vista inigualable sobre la serra del Cadi, Tossa d'Alp i Penyes altes de Moixero.
    La part alta (Font del Ferro i Coll de Fornos) esta plena de Marmotes, simpàtics animalons que vigilen al pas dels humans i ens saluden amb els seus crits d'alerta..!!
    La tornada es una mica monòtona, especialment a la sortida del bosc i arribada a Talltendre.
    Per al demes totalment recomanable per fer. Atencio: Cal esta entrenat de cames, dons les pujades son dretes.