dimecres, 7 de juny del 2017

Massís
Sobrepuny

Començament / final de la Ruta
Ruta circular. Començament i final als Planells de la Clusa. A la pista que comunica Vilada amb Sant Romà de la Clusa, aprox. A 6,7 Km d’aquesta població.
Aquesta pista comença a la sortida E de Vilada. També s’hi pot accedir per una altre que va des de Castell de l’Areny fins a trobar l’anterior.

Horari

Distancia (Km)
 7,8 Km

Dificultat
Baixa,  no té cap dificultat física ni tècnica ni d’orientació. Només caldrà alguna atenció al punt Tr 058 per trobar la sortida adequada de la pista per on circulem.
Si es va amb nens o persones amb vertigen, caldrà atenció a la pujada i baixada al Sobrepuny de Baix.

Tipus de sender
El 50% serà per pistes, tant a la pujada com a la baixada. Algun tram de pistes de desembosc no marcades als mapes. I la resta per corriols quasi sempre evidents.

Cartografia
Catllaràs-Picancell (Ed. Alpina) , Topo i Orto ICC.

Valoració i Comentaris
La pujada “normal” al Sobrepuny és des de la Nou de Berguedà, però en aquesta ocasió la fem pel N amb la intenció de gaudir de la Vall de la Clusa, un verdader “shangri-la” al cor del Catllaràs.
La panoràmica des del Sobrepuny de Baix és espectacular, quasi 360º i si el dia acompanya ja serà massa. En canvi el Sobrepuny de Dalt només té vistes cap al S i no per això menyspreables.
Sortida fàcil i molt recomanable.

Traça

RESSENYA:

Ruta circular, que comença una mica més enllà de la petita àrea d’esplai del Clot, un cop s’ha entrat a la preciosa Vall de la Clusa a traves de l’engorjat de l’Escalell. Just després d’aquest esplai i abans de que la pista giri a la dreta, hi ha un racó apte per deixar el cotxe.

Aparcament al Clot (1184 m) .- Després de deixar el cotxe al lloc indicat, caldrà seguir la pista en direcció NE uns 350 m.

Tr 061 .- En aquest punt caldrà deixar la pista per un camí, primer en direcció N que seguidament gira a O i que va a buscar un pas al proper cingle anomenat l’Escalelló. El camí s’enfila a una careneta del cingle i ens porta a la pista de Can Rossinyol (Tr 032)
Ja en aquesta pista, la seguim cap a ponent fins passar per Can Rossinyol i seguint-la més enllà fins al Coll de la Plana. Aquesta pista en bona, però a trams costeruda.

NOTA: Aquest tram, el que va des dels punts Tr 061 al Tr 032 passant per l’Escalelló, no l’he comprovat directament, si no que l’he tret d’altres ressenyes i traces obtingudes des de Wikiloc. Sembla, però, que és factible per estalviar una marrada important. Nosaltres vàrem seguir la pista en direcció a Sant Romà de la Clusa i al trencant indicat a La Nou, vàrem agafar la pista de Can Rossinyol. Si algú fa aquest tram, s’agrairà que ho comenti. Gràcies.

Coll de la Plana (1429 m.) .- Uns pocs metres abans d’aquest coll surt a l’esquerra en direcció S un corriol que s’endinsa al bosc en pujada. Lloc d’una bellesa destacable. Al cap d’una estona el corriol gira a SO per anar a buscar una careneta al punt Tr 057.

Tr 057 .- En aquest punt surt una pista desembosc (no marcada als mapes) en direcció SE que en baixada ens portarà al proper Coll del Faig.

Collet del Faig (1568 m.) .- A aquest coll hi conflueixen diverses pistes, com l’anterior, sense constar als mapes. A quest punt hi tornarem a la baixada dels dos cims del Sobrepuny.
Agafarem la pista que surt en direcció SO i amb una pujada sobtada. La seguirem uns 400 m fins al punt Tr 058. És un punt no massa evident, on surt a l’esquerra un corriol escadusser que porta a la propera i visible carena.
Un cop a aquesta carena (Tr 054) ja estarem situats sobre el cingle S dels Sobrepuny. Girarem a la dreta per un corriol carener tot baixant fins a un collet (Tr 045) i ja en pujada franca fins al Sobrepuny de Baix. Atenció a la timba que tenim a la nostra esquerra, sobretot si anem amb nens o persones amb vertigen.

Sobrepuny de Baix (1566 m.) .- Cim d’una vista espectacular. Cap a ponent, els Rasos de Peguera amb la Figuerassa i el Cogulló d’Estela com a destacables. Més amunt la Serra d’Ensija i el Pedraforca, El Cadí, el Moixeró............. i al sud la Serra de Picancell i més enllà la plana de la Catalunya Central, i com no podia ser d’altre manera, Montserrat.........  La llista podria ser llarguíssima. Val al pena passar-hi estona.
Tornarem pel mateix camí que hem vingut fins al punt Tr 054. Aquí seguirem carenant lleugerament al N del cingle per un corriol molt evident i força dret. Fins arribar al Sobrepuny de Dalt.

Sobrepuny de Dalt (1653 m.) .- Comparat amb el de baix, aquí hi ha un replà superior força gran, flanquejat al S pel cingle i al N pel bosc, que com arriba just a dalt, ens limita la vista en aquesta direcció. Lloc, també per passar-hi estona.
Des del mateix cim surt un corriol en direcció N que ens portarà en franca baixada directament al Collet del Faig.

Collet del Faig (1568 m.) .- Hem tornat a aquest coll, ara veurem a la nostra dreta (E) un corriol en forta baixada que després d’unes llaçades, ens portarà a la Collada Alta de Picamill. Assolida la collada el corriol baixa rodejant les Roques de Picamill, primer en direcció S i més tard en direcció SE. Fins arribar a la Collada Baixa de Picamill.

Collada Baixa de Picamill (Tr 055) (1432 m.) .- Collada on hi arriben diverses pistes. Agafarem la que baixa en direcció NNE. En descartarem una que més planera surt en direcció N i una altre que va per l’altre banda del torrent. Ja no deixarem aquesta pista fins al final.

Aparcament al Clot (1184 m) .- Ja hem arribat al nostre destí.

Ara podem allargar la sortida una mica, això si, amb cotxe fins al proper Sant Romà de la Clusa, ermita i refugi situat en un lloc preciós. I si d’aquí seguim per la pista que va a la Pobla de Lillet (SO en pujada), ens portarà en uns centenars de metres fins al mirador del Serrat dels Ous, on podrem veure bona part de la nostra excursió i gaudir de la impressionant vista sobre la Vall de la Clusa. Comprendreu el perquè de la paraula “shangri-la” que he usat al començament.
També, si porteu un cotxe alt, podeu allargar l’excursió fins al proper Ras de Clarent, collada situada a l’E de Sant Romà, una de les panoràmiques més espectaculars del Catllaràs.
Des de Sant Romà tenim tres maneres de sortir en cotxe. Per on hem vingut fins a Vilada o a Castell de l’Areny, per la pista que travessant tot el Catllaràs ens portarà a la Pobla de Lillet (algun tram cal anar amb precaució) o la pista de Can Rossinyol i del Coll de la Plana fins a la Nou de Berguedà.

Horari aproximats:
Aparc. Clot
0:55
3:30

El Sobrepuny (a la dreta) i la Collada de Picamill des del Mirador del Serrat dels Ous.

Can Rossinyol.

Panoràmica des del Sobrepuny de Baix.

Rocam sobre la Collada de Picamill.

1. Curiosa sortida al Berguedà...
    Estem acostumats a veure muntanyes i muntanyetes al nostre voltant, i sembla que per que no tenen un nom important, no tinguin de tindre el seu encant...!
    En aquest cas, la vista que es gaudeix alla dalt del Sobrepuny "inferior"es magnifica..!! especialment si el dia es clar i assolellat com el que varem tindre..!!
    Molt recomanable per a gent que vol tindre el "privilegi" de estar en un lloc per sobre de la mediocritat que acostuma a envoltar-nos..!!