dijous, 1 de juny del 2017

Massís
Catllaràs

Començament / final de la Ruta
Ruta circular, començament i final al Coll de la Batallola, situat a la carretera de Sant Jaume de Frontanyà a la Pobla de Lillet, a uns 2,5 Km d’aquesta població.

Horari

Distancia (Km)
 10,8 Km

Dificultat
Baixa, bona part de la ruta transcorre per pistes. Només hi ha alguna dificultat d’orientació entre els punts Tr 032 i Tr 035 i entre els Tr 036 i Tr 037 ja que en aquests trams no hi ha cap camí ni marca.

Tipus de sender
80% per pistes, mes o menys bones. Com ja s’ha dit hi ha dos trams sense camí ni marques on serà útil seguir la traça amb el GPS.

Cartografia
Catllaràs Picancel (Ed. Alpina) , Topo i Orto ICC.

Valoració i Comentaris
Interessant excursió, sobretot per la vista espectacular des de dalt del Pedró de Tubau.
També podrem gaudir dels boscos encatifats d’herba sobretot a la pujada i també de la curiositat dels Rasos de Tubau abans d’arribar al cim.
La baixada, potser és una mica més pesada, sobretot pels dos trams sense camí i per la llargada de la pista fins a trobar la carretera.
L’últim quilòmetre per la carretera asfaltada es fa una mica pesada.

Traça

RESSENYA:

Ruta circular que des del Coll de la Batallola a uns 2,5 Km de Sant Jaume de Frontanyà ens portarà fins al Pedró de Tubau i tornarem per la casa de Tubau.

Coll de la Batallola (1197 m. ) .-  Podem deixar el cotxe just a aquest coll i cap al N. on  surt la pista que haurem d’agafar. De fet, anirem per pista quasi fins al cim.

Coll de la Creu d’en Soler (1312 m.).- Característic punt amb una bassa a la dreta. Uns metres més endavant (Tr 033) trobem una trifurcació de pistes. Seguirem per la del mig que va en direcció E.  en pujada. Amb algunes fortes rampes anirem entrant ala Rasos de Tubau, zona sense bosc i amb una geologia calcària.

Tr 034 .- Entrem de nou al bosc. Sembla que la pista s’acaba. En direcció NE. trobem un corriol que ja ens portarà al cim.

Pedró de Tubau (1543 m.) .- Una talaia espectacular amb vistes als 360º. Al N. la serra de Montgrony i Castellar de n’Hug i més enllà el Puigmal, cap a l’E. el Taga i Sant Amand, al S. La Serra de Picancel i més enllà la plana del baix Berguedà, també Montserrat i cap a l’O. el Sobrepuny i bona part del Catllaràs, els Rasos de Peguera i la Serra d’Ensija i òbviament el monumental Pedraforca amb el Cadí que l’acompanya. Només per citar uns quants cims.
El Pedró està coronat per un petit oratori i un altar.
Sortirem, ja en baixada en direcció SE. per un corriol que va deixant el cingle del Grau de la Llet a l’esquerra.

Tr 032 .- ATENCIÓ a aquest punt. Caldrà girar bruscament a la dreta SO, sense camí evident entre el bosc i vigilant de no perdre gaire alçada, fins a trobar el final d’una pista amb un antic abeurador.

Tr 035 .- Arribats a aquest punt continuar aquesta pista en baixada (S.)

Tr 036 .- ATENCIÓ a aquest punt. Deixar la pista i avançar decididament en baixada cap al S. (nostra esquerra) entre el bosc i prats sense camí ni marques, però com que el bosc no es massa espès fa de bon caminar.

Tr 037 .- Trobem una pista, la seguirem a la dreta. Uns metres més enllà hi ha una bifurcació, seguirem la pista de l’esquerra (que ja no deixarem fins al final)

Tubau (1149 m.) .- Casa força gran, amb la ermita de Sant Andreu de Tubau al seu costat. Cal travessar per entremig de la casa. ATENCIÓ hi ha gossos vigilant que fan respecte. A nosaltres, després d’unes moixaines ens van deixar passar.
Seguirem la pista sense pèrdua. Ja quasi a la carretera trobarem la Font de la Mata molt ben arranjada a la nostra dreta.

Tr 039 .- Punt on trobem la carretera, caldrà seguir-la a la dreta i en pujada mes o menys un quilòmetre.

Coll de la Batallola .- Final de la nostra ruta.

Horaris aproximats:
Coll de la Batallola
0:15
3:40

Coll de la Creu d'en Soler.

Quasi a dalt.

El Taga i Sant Amand entre núvols.

La casa de Tubau.

1. Còmode sortida que permet anar pujant per pista fins quasi-ve al cim del Pedro.
    Sembla tanmateix una muntanya de "Pessebre" dons el terra es d'herba verda com si hages estat plantada de gespa..!!
    A dalt el cim, la vista es també per privilegiats que sàpiguen gaudir del caminar, de respira i contemplar la bellesa de la natura en forma de muntanya o simplement d'espai infinit..!!