dilluns, 5 de juny del 2017

Massís
Matagalls

Començament / final de la Ruta
Ruta circular, començament i final al Coll de Bordoriol. Situat aprox. Al Km 3,5 de la carretera GI V-5201que va des del Coll de Sant Marçal a Viladrau.

Horari

Distancia (Km)
 12,1 Km

Dificultat
Mitjana,  tot i que bona part de la excursió transcorre per pistes o per corriols ben marcats, la podem considerar mitjana per la llargada i per la pujada al Sot de les Cordes que és d’una pendent considerable..

Tipus de sender
50% per pistes, força bones. La resta per corriols ben marcats. Només caldrà atenció al punt Tr 151, on no és massa evident el camí. La pujada al Sot de les Cordes és per un corriol ben fresat però de pendent considerable

Cartografia
Montseny  (Ed. Alpina) , Topo i Orto ICC.

Valoració i Comentaris
Una manera diferent de pujar al Matagalls. La pista inicial per la obaga ens mostra una fageda impressionant que depenent de l’època de l’any ens pot regalar colors i formes espectaculars.
La pujada al Sot de les Cordes, inoblidable l’estada al cim, impagable.
Totalment recomanable.

Traça
Wikiloc

RESSENYA:

Ruta circular, que des del Coll de Bordoriol tot flanquejant la cara N. del Matagalls, ens portarà al Sot de les Cordes, un dels llocs més feréstecs del Montseny. Pujarem per aquest indret fins assolir la carena al Coll d’Ordials i seguirem la Serra de Salaverds fins al Matagalls. La baixada la farem per Coll Pregon i d’aquí tornada al Coll de Bordoriol.
Coll de Bordoriol (1089 m.) .- Amplíssim coll amb un bon aparcament. Lloc habitual per començar excursions a la cara N. del Matagalls. Començarem a caminar per una bona pista en direcció SO. Passarem aprop de la Font dels Pastors i més tard per Corral de la Vila, uns metres més enllà trobarem el Coll de Joan.

Coll de Joan (1137 m.) .- Hi ha un petit oratori. Molt aviat trobarem una bifurcació (Tr 149). Nosaltres agafarem la pista de la dreta, en direcció SO.. Pista ample i planera.

Font dels Llops (1130 m.) .- Deixem aquesta font a l’esquerra i un corriol a l’esquerra que ens portaria a la Font del Mosquits i Coll Pregon. Nosaltres seguim per la pista.

Tr 150 ,- Bifurcació de pistes. Seguirem per la de l’esquerra. Travessarem el Sot de Coll Pregon i també el Sot Mal fins arribar a la Font Rupitosa.

Font Rupitosa (1238 m.) .- Trobem aquesta font a la nostra esquerra. Seguirem la pista.

Fi de la pista .- La pista s’acaba i segueix un corriol ben marcat. Travessarem les Rossoles d’en Pujol, característic rellisquer al creuar el Sot del Corral.  Atenció, uns 100 metres més endavant trobarem el punt Tr 151, no massa evident però amb alguna escadussera fita.

Tr 151 .- Cal girar decididament cap a l’esquerra, el camí és difós però aviat s’endevina un corriol en franca pujada. Anem flanquejant el Turó Gros cap a trobar, ja força amunt el Sot de les Cordes. Indret feréstec i solitari, amb l’aspror d’un terreny pedregós i caòtic.

Torrent de les Cordes (1373 m.) .- Travessem aquest torrent, el corriol segueix pujant decididament fent alguna llaçada i flanquejant ens porta al proper Coll d’Ordials.

Coll d’Ordials (1469 m.) .- Coll entre el Turó del Faig Sec i el Turó Gros d’en Pujol. Hem arribat a la carena i comencem a tenir vistes sobre Sant Segimon i més enllà.  Agafarem un corriol en direcció SE. que s’endinsa al bosc i s’enfila al Turó del Mig. Des d’aquí ja segueix la carena dels Salaverds fins al ja visible Matagalls.

Matagalls (1697 m.) .- Qui no ha estat al Matagalls? Qui no s’ha deixat emportar per la borratxera de les seves panoràmiques? Es tot un plaer i un privilegi poder estar aquí dalt.
Començarem a baixar pel camí normal de Sant Marçal en direcció SE. . Passarem pel Collet de l’Home Mort i seguidament entrarem a una  preciosa fageda. El camí fa unes quantes llaçades fins a Coll Pregon.

Coll Pregon (1532 m.) .- Característic prat envoltat de fagedes per tots cantons amb un monòlit que el presideix. Aquí abandonem el camí de Sant Marçal, endinsant-nos a la fageda en direcció N. El corriol baixa decididament fins a trobar una propera pista (Tr 152).

Tr 152 .-  En aquest punt arriba des del N. el camí de la Font dels Mosquits. Nosaltres seguirem la pista que comença en aquest mateix punt en direcció NE. Ja més endavant, després duna llaçada ens arriba per l’esquerra una altra pista que ve de la Font dels Mosquits. Hem de seguir pista avall per la dreta en direcció NE., fins arribar al Coll Sabènia de Baix.

Coll Sabènia de Baix (1257 m.) .- En aquest punt, en un revolt sobtat, podríem seguir la pista que també ens portaria al nostre destí. Però si la deixem i ens endinsem per un corriol, primer difús en direcció N. ens permetrà fer una bona drecera. Seguim, doncs aquest camí que aviat comença a baixar decididament tot seguint la carena. Fins a trobar de nou la pista, just al punt Tr 149, ja molt aprop de Coll de Joan.

Coll de Joan (1137 m.) .- Tornem a estar en aquest coll que hem passat just al començar la nostra ruta. Ara seguirem la pista en direcció N.

Coll de Bordoriol (1089 m.) .- Final de la nostra ruta.

Horari aproximats:
C-Bordoriol
0:35
5:00

Per l'obaga del Matagalls.

El Sot de les Cordes.

El Matagalls.

Coll Pregon.

1. Mira que n'hem pujat de vegades al Matagalls...!!!
    Però tot i que gaudim sempre del entorn, ens agrada trobar nous camins... i sentir noves sensacions... noves il·lusions...
    Aquest dia ho varem aconseguir..!! Es un cami que molta gent desconeix..!! Fins i tot gent del poble a on varem dinar, sabien el nom del cami però no l'avien fet mai..!!
    Es una volta "guapa" i molt dreta que posa las cames a prova..!! però si voleu ser privilegiats.... Cal que hi aneu..!!